PLOG-25_Fallback_01.png

Program

Ringvirkninger, VM, kapital, teknologi, sjømat, romfart, reiseliv og samarbeid;
Velkommen til en dag fylt med innsikt, inspirasjon og nettverk!

Gjennom fire temabolker setter vi søkelys på hvordan Midtre Hålogaland kan utvikle seg som et økonomisk powerhouse i nord. På Plog skal du få helhetsblikket på hva som faktisk skjer i Midtre Hålogaland, og hvordan du kan posisjonere din egen virksomhet i mulighetsrommet som nå åpner seg.

Konferansen ledes av Petter Ytterstad, en erfaren formidler med over 20 års bakgrunn fra utdanning, prosjektledelse og store arrangementer. Med språklig presisjon, varme og humor vil Petter binde sammen dagen – fra gamechangerne som former regionen, til de som allerede har vist hva samarbeid kan skape i praksis.

Foreløpig program - følg med for flere nyheter!

TEMABOLK 1:
Gamechangerne som driver oss framover

Driverne som endrer spillereglene i Midtre Hålogaland.

  • Hålogalandsveien – betydning og muligheter for regionen

  • Teknologi som spydspiss – hvordan kan teknologi bli en drivkraft for innovasjon og samarbeid i regionen?
    Birgitte Nygård Vibe, SpareBank 1 Nord-Norge

  • VM Alpint Narvik 2029 – økonomiske ringvirkninger, infrastruktur og status
    Erik Plener, Narvikfjellet/ Knut-Eirik Dybdahl, VM i Narvik

  • Vekst gjennom samarbeid - utfordringer og muligheter
    Torgeir Arntsen, Kronsteingruppen

TEMABOLK 2:
Regionssamarbeid – for muligheter og ringvirkninger

Ferske fakta og regionalt mulighetsrom.

  • Ringvirkninger fra havbruk og fiskeri
    Audun Iversen, Nofima

  • Andøya Space – potensielle regionale effekter på kort og lang sikt
    Ketil Olsen, Andøya Space

  • Equinor i nord og den viktige leverandørindustrien
    Dan Tuppen, lete- og produksjonsdirektør Norne, Aasta Hansteen og dypvannsområdet, Equinor

  • Varene ut i verden – knutepunkt Ofotbanen
    Arne E. Karlsen, Gunnar Klo Holding AS m.fl.

TEMABOLK 3:
Verden – fra et regionalt perspektiv

Hvordan ligger den norske konkurransekrafta an? Og hvordan kan reiselivet bli Midtre Hålogalands store vekstmotor?

  • NHOs norske Draghi-rapport – nasjonale perspektiver
    NHO

  • Veien inn fra verden - Reiseliv
    Siw Sandvik, NordNorsk Reiseliv

  • Destinasjon Midtre Hålogaland
    Line Samuelsen, Destinasjon Lofoten og Vebjørn Andersen, Visit Vesterålen

TEMABOLK 4:
En ny start for storregionen

Hvordan tenke løsninger og legge nye strategier for rekruttering, folk og kapital – for en slagkraftig region.

  • Vil du nå Gen Z? – relasjonsbygging fremfor salg
    Vilde Darvik, Max Social

  • Kapital og investorer – hvordan tenke nytt og tiltrekke seg investorer
    Martin Rasmussen, Andfjord Salmon
    Svein Erik Nicolaysen, Stiftelsen for Nord-Norge

  • Den grenseløse regionen
    Knut-Eirik Dybdal

  • Virkemidler for en robust storregion
    Monica Ahyee, Innovasjon Norge

Generalpartner

Logo for Innovasjon Norge med en rød pil som peker nedover ved siden av teksten.
Logo for NHO Nordland med en blå abstrakt trekant og teksten 'NHO Nordland'
Logo for SpareBank 1 Nord-Norge, featuring bankens navn i blå tekst og en stor hvit 1 på en rød rund bakgrunn.

Logo for Andøya Space med et ikon av en satellittantenne og verdier av sorte bokstaver.
Et skilt med en grøn bakgrunn og tekst som sier "VELKOMMEN".
Logo for Norconsult with the tagline 'Vi skaper fremtiden'.