
Program
Ringvirkninger, VM, kapital, teknologi, sjømat, romfart, reiseliv og samarbeid;
Velkommen til en dag fylt med innsikt, inspirasjon og nettverk!
Gjennom fire temabolker setter vi søkelys på hvordan Midtre Hålogaland kan utvikle seg som et økonomisk powerhouse i nord. På Plog skal du få helhetsblikket på hva som faktisk skjer i Midtre Hålogaland, og hvordan du kan posisjonere din egen virksomhet i mulighetsrommet som nå åpner seg.
Konferansen ledes av Petter Ytterstad, en erfaren formidler med over 20 års bakgrunn fra utdanning, prosjektledelse og store arrangementer. Med språklig presisjon, varme og humor vil Petter binde sammen dagen – fra gamechangerne som former regionen, til de som allerede har vist hva samarbeid kan skape i praksis.
Foreløpig program - følg med for flere nyheter!
TEMABOLK 1:
Gamechangerne som driver oss framover
Driverne som endrer spillereglene i Midtre Hålogaland.
Hålogalandsveien – betydning og muligheter for regionen
Teknologi som spydspiss – hvordan kan teknologi bli en drivkraft for innovasjon og samarbeid i regionen?
Birgitte Nygård Vibe, SpareBank 1 Nord-NorgeVM Alpint Narvik 2029 – økonomiske ringvirkninger, infrastruktur og status
Erik Plener, Narvikfjellet/ Knut-Eirik Dybdahl, VM i NarvikVekst gjennom samarbeid - utfordringer og muligheter
Torgeir Arntsen, Kronsteingruppen
TEMABOLK 2:
Regionssamarbeid – for muligheter og ringvirkninger
Ferske fakta og regionalt mulighetsrom.
Ringvirkninger fra havbruk og fiskeri
Audun Iversen, NofimaAndøya Space – potensielle regionale effekter på kort og lang sikt
Ketil Olsen, Andøya SpaceEquinor i nord og den viktige leverandørindustrien
Dan Tuppen, lete- og produksjonsdirektør Norne, Aasta Hansteen og dypvannsområdet, EquinorVarene ut i verden – knutepunkt Ofotbanen
Arne E. Karlsen, Gunnar Klo Holding AS m.fl.
TEMABOLK 3:
Verden – fra et regionalt perspektiv
Hvordan ligger den norske konkurransekrafta an? Og hvordan kan reiselivet bli Midtre Hålogalands store vekstmotor?
NHOs norske Draghi-rapport – nasjonale perspektiver
NHOVeien inn fra verden - Reiseliv
Siw Sandvik, NordNorsk ReiselivDestinasjon Midtre Hålogaland
Line Samuelsen, Destinasjon Lofoten og Vebjørn Andersen, Visit Vesterålen
TEMABOLK 4:
En ny start for storregionen
Hvordan tenke løsninger og legge nye strategier for rekruttering, folk og kapital – for en slagkraftig region.
Vil du nå Gen Z? – relasjonsbygging fremfor salg
Vilde Darvik, Max SocialKapital og investorer – hvordan tenke nytt og tiltrekke seg investorer
Martin Rasmussen, Andfjord Salmon
Svein Erik Nicolaysen, Stiftelsen for Nord-NorgeDen grenseløse regionen
Knut-Eirik DybdalVirkemidler for en robust storregion
Monica Ahyee, Innovasjon Norge
Generalpartner