Tips til bedrifter fra bærekraftsjefen i Fjordkraft

MetteNygaardHavre_klimamotivator-1200x628.jpg

Plogkonferansen tok en prat med bærekraftsjefen i Fjordkraft, Mette Nygård Havre. Hun svarer på hvilke tiltak de gjør, og hvordan de har klart å engasjere og motivere de ansatte til å bry seg mer om bærekraft. Hun kommer også med tre konkrete tips på hva andre bedrifter kan gjøre for å komme i gang med klima og miljøtiltak. 



Vi kan trygt si at Mette brenner for bærekraft. Gjennom selskapet sitt, Grønne Verdier og Instagramprofilen «Spis opp maten», har hun inspirert folk til å kvitte seg med datoskrekken og kaste mindre mat. 

Engasjementet hennes førte til at hun i 2019 fikk rollen som klimamotivator i Fjordkraft, og i 2021 den første bærekraftsjefen hos strømleverandøren. Her har hun som mål å få både ansatte, forbrukere og leverandører til å ta mer klimapositive valg.

Bærekraftsjef er en relativt ny tittel. Når tror du det kommer til å være vanlig at alle har det? 

 

- Vi ser at det er fler og fler selskap som har en bærekraftsjef. Det er et yrke og en tittel som er veldig ny, den er under konstant utvikling. Så det er spennende å se hvor det går. Ofte ser vi at rollen havner hos HR- eller kommunikasjonsavdelingen, men jeg tror det vil handle mer om økonomi fremover, sier Nygård Havre.  

Fjordkraft har noe de kaller Bærekraftskolen. Hvordan har du klart å få med de ansatte til å engasjere seg mer? 

 

- Bærekraftskolen opprettet vi fordi vi så at det var et behov internt for økt kunnskap, både når det gjelder bærekraft generelt og mer spesifikt mot vår bransje. Det er noe alle avdelinger i Fjordkraft skal igjennom. Hva vil det egentlig si å være klimanøytral? Og hva er bærekraft? Ved å diskutere de små og store spørsmålene, kommer det mye engasjement og fine innspill fra ansatte. Det er satt av tid for at de ansatte skal diskutere og reflektere sammen, og det har rett og slett vært utrolig nyttig. Mange har fått ny kunnskap, og begynt å reflektere på en helt ny måte, kan hun fortelle. 

- De har fått et nytt syn på hva bærekraft er og hvordan de selv kan bruke det i sin arbeidshverdag og avdeling. Det er viktig at alle er opptatt av bærekraft, og ikke bare vi som jobber på kommunikasjon. Vi ser at jo mer vi i Fjordkraft lærer og diskuterer sammen jo mer får vi det inn i ryggraden vår. Mange er stolte over at Fjordkraft for mange år siden bestemte at de skulle bruke musklene sine på noe positivt. Uansett hva du jobber med i Fjordkraft har du muligheten til å gjøre en forskjell. 

Vi i Fjordkraft sitter ikke og venter på at det skal komme et myndighetskrav om hva vi bør og skal gjøre, vi har tatt action, begynt å stille krav og vi gjør endringer.

- Mette Nygård Havre, Bærekraftsjef i Fjordkraft  

Fjordkraft har vært klimanøytrale siden 2007, og gjennom vårt klimainitiativ Klimanjaro, krever vi at alle våre faste leverandører er klimanøytrale. I 2018 ble Fjordkraft, som første norske selskap, tildelt FN-prisen Lighthouse activity for Klimanjaro. Ved å lansere Klimahub, gjør vi Klimanjaro tilgjengelig for alle virksomheter.

Hva er Klimahub? 

Kort sagt er Klimahub en gratis klimaportal som er åpen og tilgjengelig for alle, både bedrifter og privatpersoner. Bedrifter kan opprette klimaregnskap helt gratis, og vise frem hvilke klima- og miljøtiltak de har gjort eller planlegger å gjøre.  


 - Jeg tror ikke det er veldig lenge til det blir lovpålagt at alle må ha et klimaregnskap, så det er bare å svinge seg rundt. Vi ser jo det på en del anbud som er ute at du må vise til hvilke klimatiltak bedriften gjør. Klimahuben er veldig transparent, alle kan gå inn i Klimahub for å se hva andre bedrifter gjør for å redusere de utgiftene de har. Klimaregnskap høres voldsomt ut og kan virke litt skummelt, mange er usikre på hvilke tiltak de skal begynne med og lurer på hva andre gjør, da kan man bruke portalen til å la seg inspirere av andre. Det er kjempeviktig å bli motivert av andre selskap til å gjøre endringer og tiltak, sier Mette oppmuntrende.   


- Vi hører det stadig vekk, at folk som søker jobb i Fjordkraft har lagt merke til hvilke tiltak vi gjør, og synes det er bra at vi har tatt et standpunkt når det kommer til klima og miljø.  Skal du være en attraktiv arbeidsplass må du ha fokus på bærekraft. Du kan ikke drive business i dag om du ikke tenker bærekraft i alle ledd, forteller hun. 

TRE tips til hva din bedrift kan gjøre, fra bærekraftsjefen i Fjordkraft.

01 - Ukens miljøtips   

Hver eneste mandag har vi noe vi kaller ukens miljøtips, det er noe vi har innført intern hos Fjordkraft. Det har skapt et kjempestort engasjement. Et resultat av det er at ansatte kommer med tips til hverandre, både tiltak de kan gjøre hjemme og på jobben.


02 - Sett gode mål

Det er viktig at de ansatte er med og setter bærekraftsmål for bedriften. Sammen skal man nå målene. Det er lettere å gjøre når flere er involvert.


03 - Åpenhet

Tørre å være åpen. Ingen er ekspert på noe de ikke har gjort før, så et sted må man begynne. Vær ærlig på at dette kan vi ikke, men dette ønsker vi å gjøre noe med. Og tørre å sette seg noen mål, uavhengig av hva man kan og ikke.   


Til slutt legger Mette til at målet må være at bærekraft er så godt implementert i bedrifter at man ikke trenger å ha en bærekraftsjef. Det handler om alt fra likestilling, innkjøp, økonomi, salg, kommunikasjon, ja alt. Men foreløpig trenger man noen som dytter litt i riktig retning, som stiller noen spørsmål og som motiverer. Det er kanskje noe av det viktigste jeg gjør i Fjordkraft, det å være en motivator. 

“Det stilles mer og mer krav til bærekraft, så det er viktig at det blir løftet opp på et høyere nivå”. 


Forrige
Forrige

- Målet er å komme med 100 slogans for Nord-Norge!