Eirik Nikolaisen | Nordlaks

Foto: Deadline Media

Foto: Deadline Media

Salgs- og markedsdirektør i Nordlaks, Eirik Nikolaisen er en skikkelig Nord-Norge-entusiast. Han har markert seg flere steder med sitt brennende engasjement for utvikling av den enkelte, og hvordan man kan få til gode felleskap som jobber godt sammen både internt og i eksterne miljøer. 

Derfor ga vi i PLOG han en utfordring. «Hvis du var markedssjef for Nord-Norge, hva ville du gjort?»

- Det er to ting jeg ville tatt tak i først. Det ene er at vi kommer til å ha et behov for arbeidskraft, og hvordan vi skal sikre at vi har både nok og riktig arbeidskraft. Det er kanskje den største vekst-hindringen vi har i nord, sier Nikolaisen. 

- Det andre er at det er flere globale trender der ute som vi er nødt til å se potensialet i. På grunn av teknologien blir stadig avstanden mellom forbruker og produsent kortere og kortere. Det ligger et vanvittig potensiale i netthandel. Hvis vi jobber litt smartere og mer sammen er det flere av våre produkter som kan komme seg ut i verden, men for å få til det må vi ha riktig kompetanse. Teknologi er ingen trussel, men en mulighet, forteller han. 

Før Nikolaisen tok på seg rollen som salgs- og markedsdirektør i Nordlaks, har han jobbet som salgssjef i Microsoft, banksjef i Sparebank1 og Salgs- og markedsdirektør i Vesteraalens.

Videre forteller Eirik at vi må tenke helt nytt når det kommer til det å sikre arbeidskraft, og vi må være flinkere til å se på verden som et arbeidsmarked. Tenk stort og tenk utenfor lokalsamfunnet.  

- For det er ganske banalt at samtlige bedrifter ikke har en personalhåndbok på engelsk, avslutter han.   


Få med deg Eirik Nikolaisens foredrag på PLOG-konferansen 21. oktober.

Forrige
Forrige

Erik Modig | Foredragsholder, forfatter og forsker ved Handelshøyskolen i Stockholm

Neste
Neste

Johan Eriksson | LinkedIn